אורלי ניטיס יעקובי
עריכה ושירותים אקדמיים


orlynitis.academics@gmail.com
054-5383382

עריכת לשון | עריכת תוכן | ייעוץ אקדמי | ליווי אישי בהליכי מחקר | הדרכות כתיבה ועריכה

למה צריך עריכה?

רוב החוקרים ותלמידי התארים המתקדמים, בפרט אלה שעברית היא שפת אמם, כותבים בעברית ברמה סבירה ומעלה ואינם בהכרח חשים צורך בשירותי עריכה. גם כאשר הם מופנים בידי המנחה לעריכת הטקסט לקראת הגשה, לעתים הם חשים שדרישה זו היא מטרד בירוקרטי לא הכרחי וכי עבודתם קריאה ומובנת. זה בהחלט יכול להיות נכון, ובכל זאת מניסיוני (כמעט) כל עבודה זקוקה לעריכה, ולו בסיסית, מהטעמים הבאים:

  1. מרבית הכותבים ממדעי הרוח והחברה בקיאים בהחלט בתחומם, אך אינם בקיאים בדקויות הניסוח, הכתיב והפיסוק לפי הכללים המעודכנים ביותר של האקדמיה ללשון עברית. הכללים עברו האחדה רשמית בשנת 1994 שהובילה לשינויים משמעותיים בכתיב חסר הניקוד, תעתיק לועזי, כללי פיסוק וכדומה. זה לא משנה כל כך אם הקורא שלכם לא יודע את זה בעצמו, אך בוועדות דוקטורט יושב לעתים קרובות איש לשון שאחראי על בדיקת העבודה והוא עלול להעיר על כך. ראו דוגמאות לכמה פרטים כאלה בדוגמת עריכה.

  2. כותבים רבים שמשקיעים ימים ולילות במשך שנים בכתיבת מחקר עב-כרס, כמו תזה ודוקטורט, מבקשים ממני לעתים קרובות לבצע גם עריכת תוכן לעבודה בנוסף לעריכת הלשון. למרות שהם והמנחים שלהם ברוב המקרים בקיאים בחומר הרבה יותר ממני, דווקא העובדה שאני קוראת חיצונית שלא בהכרח מגיעה מהתחום מסייעת פעמים רבות לעלות על ניסוחים שאינם ברורים באופן אובייקטיבי, טיעונים שלא מוסברים עד הסוף, ליקויים בקוהרנטיות של הפרקים או ברצף הלוגי בתוכם, טענות בסיסיות לכאורה שהיה ראוי להוסיף להן מקור ביבליוגרפי ועוד. אין בכוונתי להחליף את המנחה ובוודאי לא את הכותב, אבל הקריאה החיצונית הזו והסיוע ברמת התוכן עוזר פעמים רבות לחדד את הטיעונים המרכזיים בעבודה, להוריד את הטפל ולהדק את העבודה כולה. אחרי שנים של עבודה, הדבר בהחלט מומלץ במקרים רבים.

  3. לעתים קרובות אחרי שקראנו את העבודה עשר, עשרים או חמישים פעם, נעלמו מעינינו פרטים שהיה רצוי לתקן: שגיאות כתיב לא מכוונות או שגיאות הקלדה, משפטים שמנוסחים באופן לא ברור, משפט או פסקה שחוזרים על עצמם, חוסר אחידות בניסוח סעיפים דומים וכדומה. הדברים האלה לא קריטיים באופן כללי, אבל עלולים לייצר רושם רשלני במהלך הבדיקה, ואחרי שנים שעבדתם על המחקר לא רצוי שייווצר רושם כזה. המנחה לא תמיד יקרא את העבודה בעיון מספק, וגם אם כן לא תמיד מכיר את כללי הניסוח ברמה מעמיקה כמו עורך לשון – או שפשוט יעיר לכם ולא תדעו איך לתקן. לכן הדברים עלולים להתפספס, וחבל.

  4. בכל העבודות שהתבקשתי לערוך, יהיה הכותב יסודי ככל שיהיה, תמיד נדרשה עריכת מקורות והשוואה בין המקורות בגוף העבודה למקורות בביבליוגרפיה. ראשית, כללי הציטוט האקדמיים אחידים אמנם, אך הם דורשים דיוק מייגע ברמת הפסיק והקו הנטוי, ולא כל הכותבים סבלניים מספיק כדי לוודא אחידות זו; בנוסף, לעתים קרובות אנו מוסיפים או מורידים מקור במהלך העבודה ולא תמיד מקפידים לסמן זאת מיד בביבליוגרפיה, כך שמקורות מסוימים המופיעים בגוף הטקסט לא בהכרח מופיעים ברשימה בסוף ולהפך. הציטוט בהערות השוליים יכול להיות מייגע ומסובך לא פחות. לכן עריכת מקורות היא צורך בסיסי של כל טקסט אקדמי לפני שהוא מוגש למוסד הלימודים או לכתב העת.

ליווי לעבודות מחקר

כל סטודנט השוקד על עבודת תזה או דוקטורט יודע עד כמה תהליך עבודה זה יכול להיות מורכב. לעיתים קורה שאנו הולכים לאיבוד בסבך הממצאים, בבחינת "מרוב עצים לא רואים את היער"; במקרים אחרים אנו מפתחים רעיונות תיאורטיים מופשטים, ושוכחים מהבסיס האמפירי. לפעמים הליך איסוף הנתונים נתקל בקשיים, ואנחנו לא יודעים איך להמשיך; ולפעמים מרוב רעיונות ותובנות כבר לא ברור (לנו או לקורא) מה אנחנו רוצים לומר בכלל. וכמובן, רבים זקוקים גם לעריכה לשונית ולהתאמה לפורמט האקדמי כדי שהמוצר המוגמר יהיה מלוטש, קוהרנטי ונהיר לקורא. למותר לציין כי סטודנטים שנתקלים בקשיים "נתקעים" לעיתים קרובות בתהליך הכתיבה, ועלולים לדחות את מועד ההגשה שוב ושוב ללא כל הכרח נראה לעין.

בעבודתי אני מציעה סיוע וליווי בכל השלבים הללו. בתוך כך אני מדגישה את מקומו הראשי של הסטודנט בהליך המחקר והכתיבה, ואת מקומו המשמעותי של המנחה לצדו – כיועץ וכמלווה ראשון במעלה. עבודת הגמר הסופית אמורה להשביע את רצונכם ואת רצונו של המנחה שלכם, להציג באופן הברור ביותר את התופעה שבחרתם לחקור, ולהביע באופן מיטבי את הרעיונות והפרשנויות שלכם לתופעה זו. אין בכוונתי לתפוס את מקומו של המנחה, ואני לא כותבת עבודות לסטודנטים בשום שלב. תפקידי הוא לסייע ולייעץ לסטודנטים בפרטים הקטנים והספציפיים של תהליך העבודה, ביניהם:

  • בניית לו"ז מפורט לתהליך העבודה
  • ארגון חומרי ספרות
  • ייעוץ לגבי שיטות איסוף וניתוח נתונים
  • עריכת תוכן מדעית לפרקים מוכנים
  • עריכה לשונית
  • סיוע בארגון ביבליוגרפיה לפי כללי ה-APA
  • ארגון העבודה לפי דרישות הרשות ללימודים מתקדמים במוסד הספציפי


חבילת ליווי לכתיבת עבודת מחקר
עריכת תזה וייעוץ מראשית הכתיבה ועד להגשה סופית: ייעוץ בארגון וניתוח ממצאים, עריכת תוכן, עריכה לשונית, מעקב אחר לוחות זמנים, תיקונים לבקשת המנחה והמוסד ועוד. בעזרתי, תהליך עבודה ארוך וסיזיפי יכול להתחלק לפרטים קטנים ולצעדים קונקרטיים, והעבודה מסתיימת במהירות וביעילות ככל האפשר.

cat

בתמונה: חתול עייף מלימודים